Elin / Som vi älskade varandra



De träffas när de är unga och börjar hålla ihop - Anders och Solveig, Mikael och Karin och särlingen Harry. De talar kärlek och politik, de förälskar sig i varandra, de bildar par men fortsätter ändå att vara alla tillsammans, inte minst i det rosa sommarhuset utanför Karlskrona, där de samlas varje midsommar. Och som ett tecken på deras samhörighet målar Harry in dem i ett grupporträtt fritt efter Monets Frukost i det gröna, en stor olja som intar en hedersplats i vardagsrummet.

Men nu är det sommaren 2006 och nästan allt har förändrats. Deras liv har tagit olika riktningar och de känner sig allt mindre hemma i det samhälle som omger dem. När det drar ihop sig till midsommar är Karin försvunnen och i ett mörklagt rum på övervåningen har Mikael stängt sig inne med sprit och tabletter. Någonting fruktansvärt har  drabbat honom, och snart ska han komma nerför trappan och berätta vad som hänt.

Författare: Anders Paulrud
Antal sidor: 285
Betyg: 5/5
Läs den / Läs den inte: Om du är intresserad av att läsa en vacker berättelse om kärlek. / Om du vill skippa det där poetiska.

Årets. Bästa. Bok. Det kan jag säga utav minsta tvekan. Utspelar sig så som jag gillar det allra mest. En skildring som ibland är nutid och ibland berättas det om hur det var då. Att boken är skriven utifrån ett berättarperspektiv gör den bara bättre och att hela boken handlar om kärlek, som vänner och som par gör att den verkligen förtjänar fem av fem. 


Kommentarer
Postat av: Ebba - Frankrike 12/13

Åå, den där boken blev jag väldigt sugen på att läsa nu! Springer nog ner på rean imorgon för att se om jag hittar den!



sv: min favoritbok när jag var liten var en bok som heter Ebba och Ester. Jag satt och tittade på bilderna och läste det jag kunde läsa flera gånger varje dag, jag älskade den verkligen!

Jag kommer att flytta till Frankrike i slutet av augusti eller början av september. Önskar att det var imorgon, längtar huur mycket som helst! :)

2011-12-29 @ 19:58:22
URL: http://ebbablixth.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0