elin / Vingklippt ängel och Känn pulsen slå



I en självbiografi i två böcker som inte liknar någon annans berättar Berny Pålsson om sitt liv på många olika behandlingshem och sjukhus och hur det är att leva som psykiskt sjuk.

Vingklippt ängel är den första utav de två böckerna och handlar väldigt mycket om hennes uppväxt och om hur det var att åka in på behandlingshem de första gångerna. Hon är så svårt sjuk, och det enda som finns i hennes liv är det glittrande blodet som hon mår bra utav, missbruk och om att leva i en svart saga. Berny befinner sig på sjunde nivån. Och det betyder en ständig längtar efter självmord. Ibland är hon över och ibland undr. Det som får henne att stanna i livet är änglarna. De är dem närmsta vännerna hon har och hon ser sig själv inte heller som människa. Hon är en utav dom, en ängel.. En vingklippt ängel.

Känn pulsen slå är nästa bok och handlar bara om Bernys desperata försök till att överleva. Men hon sjunker djupare och djupare i en värld full utav droger, tabletter, alkohol, självförnedring och sexmissbruk och inte heller blir det bättre när minnena från barndommen dyker upp. Hennes värld blir bara mörkare och mörkare.
Men så en dag, kommer Jonas in i hennes liv. Han är någon som varken missbrukar, som inte har ett enda ärr på sin hud eller som inte fascineras utav demoner. Och som ser henne, men inte som en psykiskt sjuk missbrukare. Plötsligt känner Berny att hon har något att leva för. Att kämpa för. Men den vägen är tuffare än vad hon tänkt sig, då hon måste möta sitt förflutna. Och vad händer om hon inte klarar av det? Vart tar Jonas vägen då?

Författare: Berny Pålsson
Antal sidor: 271 resp. 258. 
Betyg: En stark femma för båda. 
Läs den/inte: Dem här böckerna lämnar inte en människa oberörd. Det spelar ingen roll om du är tjej eller kille, gammal eller ung, har erfarenhet utav missbruk eller självskadning - Läs den!! 

En sånhär berättelse kan man bara läsa en gång. Jag blev fast redan efter första sidan och sträckläste flera timmar om dagen. Berny har ett otroligt poetiskt sätt att skriva och har haft ett liv som fick mig att fälla fler tårar än vad jag då gjort på längre. Plötsligt känns mina egna problem små som ett nålshuvud och jag vill bara sitta där brevid henne och säga att allt kommer ordna sig. Att hon inte behöver vara rädd även om döden jagar henne. 
Vilken jävlig resa hon gör men hon är stark. Jag vill glömma den, jag vill inte att det ska hänt, jag vill inte att någon människa ska må eller leva såhär. Men det har hänt, och det går inte att släppa det.


Kommentarer
Postat av: LIENE

åh, känn pulsen slå är så bra bok! Älskar hur Berny skriver. Skulle vilja läsa den första boken också men orkar faktiskt inte läsa klart hela andra boken:P

2011-10-18 @ 13:54:36
URL: http://lienes.blogg.se/
Postat av: Ellen

Dessa böcker blev jag otroligt sugen på att läsa! När kom de ut? :)

sv: Ja men ellerhur, den är verkligen otroligt fin och sorglig!

2011-10-18 @ 15:21:47
URL: http://ttypisktellen.blogg.se/
Postat av: Eleonore- Vinn exklusivt halsband från Truly Me

Bra boktips, gillade de böckerna när jag var mindre :)

sv: Ja visst kan den julkalendern inte bli annat än bra :D

2011-10-18 @ 15:28:28
URL: http://www.fika.med.nöjesgalaxen.se/
Postat av: Tess

De böckerna läste jag för något år sedan. Det var riktigt jobbigt stundtals, men samtidigt så var de så himla fängslande! Man kunde helt enkelt inte släppa ifrån sig boken!

2011-10-19 @ 16:22:24
URL: http://theresesjul.blogspot.com
Postat av: Johanna

Berny's böcker är underbara i sättet hon använder språket! Jag har läst Vingklippt ängel kanske 5 gånger, jag ville inte släppa ifrån mig den och jag grät och jag grät över att en människas liv kan vara så trasigt. Men jag läste "Känn pulsen slå" bara en gång, och skulle kunna tänka mig läsa den igen. Jag håller med dig om att den värld hon beskriver; den går inte lätt ur en och vi påverkas av den känslomässigt, det är ju ändå hemska och brutala händelser hon beskriver. Hoppas Berny mår bättre idag i alla fall <3 Jag är dessutom väldigt nyfiken på den "fiktiva romanen" man hört ryktas om att hon jobbar med...men ja...vi får se i framtiden när den kommer ut... har inte hört så mycket av Berny nu den senaste tiden...har du? // Johanna

2011-10-25 @ 21:13:27
URL: http://natsumisan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0