elin / Bryta om

Enda sedan Minna var fem år, när hennes pappa stack har hon fått tagit hand om sin psykiskt sjuka mamma. Nu ska Minna börja gymnasiumet och det ska hon klara av. Hon har ju Eddie vid sin sida och kontakten med hennes pappa ökar. Men så finns ju Emma i klassen. Dumma, jobbiga Emma.

Men när Emma tar över klassen med sin fest efter "lära-länna-picniken" med klassen, Eddie bara pratar om att flytta till Amerika och Minna hittar sin mamma en dag inlåst i garderoben hemma funkar det inte längre. Minna som har lånat pengar för att klara sig under sommaren måste nu betala för mat till tre stycken.

Det här är en berättelse om en tjej, vars hennes vardag för några andra, också är verklighet.

Författare: Åsa Anderberg Strollo
Antal sidor: 271
Betyg: 3/5

"Bryta om" gick rakt in i hjärtat och vi några gånger kände jag mig så otroligt hjälplös. Varför ska andra få uppleva detta och jag ha det så bra? Men jag hade svårt för hur den va skriven. Jag hade svårt att någon berättade OM henne och att inte hon berättade historien själv. Men sådan är ju jag, det så sådant jag tycker är bäst att läsa. 

Det är verkligen hemskt att unga, barn till någon och oerfarna människor ska få leva såhär. Att de måste stjäla för att kunna överleva, att de faktiskt kämpar för att kunna klara av sitt liv men att någon som sin egen mamma förstör det, att man inte får chansen att gå i skolan, att göra ett matteprov som man suttit uppe i flera timmar och pluggat till, att bo i ett hus som snart ska rivas. Men det är så himla fint att de får en ny chans i livet, att de tar den och de faktiskt vänder det hela, och börjar om igen.

Kommentarer
Postat av: Regina/Our Love Story

Hoppas hoppas det! Kanske inte 4 i veckan då men några vill man ju hinna med! ;) Saknar att läsa faktiskt! Lycka till med alla böcker! KRAM!

2011-10-24 @ 22:04:02
URL: http://OurLoveStory.net
Postat av: Sophie "autophoto"

Shit vad roligt :D

2011-10-25 @ 14:39:59
URL: http://autophoto.blogg.se/
Postat av: Ellen

sv: Jag tror bara jag har läst typ 2.. Syskonkärlek har jag läst vet jag. Vilken av hennes böcker tycker du/ni är bäst? :)

2011-10-25 @ 20:09:54
URL: http://ttypisktellen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0