Elin / Engelska böcker



Jag hade tänkt att utöka den lilla engelska jag faktiskt råkar kunna och varje år har jag skrivit i mitt IUP (individuell utvecklingsplan) att jag ska bli bättre på att läsa/prata och förstå engelska. Så tänkte jag, varför inte göra det och istället skriva nästa gång att jag klarat av det? Jag har lånat hem, Goodnight Mister Tom och Feel. Vi kikar närmare. På svenska såklart. 

"Goodnight mister Tom" utav Michelle Magorian
För Willie som är nästan nio år och väldigt liten för sin ålder och faderlös blir mötet med den lilla byn Little Weirdwold nästan en chock. Han blir förvånad och bestört utav den tystnaden som finns där och förskräckt över alla djur han möter. Men så småningom börjar han faktiskt gilla sin omgivning. Tillsammans med ett gäng andra barn från Londons slumkvarter har han flyttas ut på den engelska landsbygden för att komma undan riskerna för ett flyganfall mot London. Av en ren slump kommer Willie att hamna hos den gamle Thomas Oakley.

Hos mister Tom möter den unge pojken för första gången vänlighet, han får äta sig mätt, han får kläder på kroppen och för första gången i sitt liv får han en egen säng. Han får vänner och människor som möter honom med glädje, men snart tar det lyckliga slut.. När hans mor en dag söker efter honom. Dagar och veckor går utan att mister Tom får ett livstecken från Willie så tillslut ger den gamle sig iväg in till London för att söka efter honom.

"Feel" The number one bestseller. About Robbie Williams.
Denna boken handlar om Robert P William. Om hans utforskande kärleksliv, om hans familjeförhållande och om barndomen han hade. Denna bok berättar sanningen om hans extraordinära liv och med skratt och kanske lite tårar får du även läsa om hans musikkarriär.

Än så länge har jag bara kommit en bit in på "Feel" och det visade sig att jag kan mer engelska än vad jag trodde. Iallafall i löpande text och det känns så himla kul. Läser ni helst på engelska eller svenska?

Kommentarer
Postat av: Patricia♔

Jag kan verkligen inte läsa på engelska. Jag är så kas på det!

2012-01-27 @ 17:32:38
URL: http://patriciac.blogg.se/
Postat av: Frida

Jag föredrar att läsa på engelska. Tycker att det är ett så vackert språk och det flyter på mycket bättre än svenska. Dessutom känns det bättre att läsa på originalspråk då översättningar inte alltid gör boken rättvisa. :)

2012-01-27 @ 19:55:16
URL: http://boooklovin.blogspot.com
Postat av: MALIN

böcker vars originalspråk är engelska läser jag helst på engelska också, dels för att den känns mer "äkta" då och dels för att träna upp ordförrådet och så ;) man lär sig sjukt mycket av att läsa på engelska :)

2012-01-27 @ 23:33:15
URL: http://dreamingwideawake.blogg.se/
Postat av: Micaela

Jag försöker att läsa mycket på engelska men tyvärr har det blivit så att jag läst mycket på svenska den sista tiden eftersom jag försöker "tömma" min bokhylla. Har nu bara ca 30 böcker kvar att läsa innan jag ska köpa någon ny!

2012-01-28 @ 13:33:51
URL: http://dreamsaboutengland.blogg.se/
Postat av: Ebba

Jag gillar verkligen att läsa på engelska och det känns mycket bättre när jag har läst ut en engelsk bok än när jag läst ut en svensk! Men det känns ändå på något sätt som att jag kommer närmare karaktärerna när jag läser på svenska, men jag antar att det är för att jag fortfarande är mer van att läsa på svenska :)

2012-01-29 @ 20:32:00
URL: http://ebbablixth.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0