Elin / I skuggan av San Siro

Det var ju inte alls länge sedan Julia skrev
denna bok men när jag läste om den, ville jag genast läsa den. Ungefär sådär, då man hittar något man verkligen vill ha och skulle kunna göra nästan vad som helst för att få den. Ungefär så kände jag när jag läste om den. Men efteråt var jag ganska besviken faktiskt. Mest besviken blev jag på författarens sett att förmedla och förklara sin händelse. Jag hade sett att den var längre, med fler förklaringar. Det var flera gånger jag satt som ett frågetecken och undrade varför? hur? eller vart? 

I skuggan av San Siro handlar om den unge pojken Martin Bengtsson som tidigt levde upp till sin dröm att bli fotbollsproffs. Han hade en plats i startelvan i pojklandslaget och var ungdomsproffs i den italienska klubben Inter. Och han var endast 16 år gammal när han började sin karriär. Men egentligen började den så mycket tidigare, och det var stenhård träning från början. Tre timmar om dagen, varje dag. I regn, rusk och snö. Vill man få något, måste man ge något också.

När Martin var på toppen utav sin karriär, började tankarna snurra. Vem var han egentligen, som lagt ner hela sitt liv på att sparka på en boll, struntat i studierna och struntat i vänner? Karriären? Vad betydde allt för honom egentligen..? Tillslut, såg han ingen väg ut och försökte ta sitt liv.

Att Martin Bengtsson har levt ett påfrestande liv är för mig ingen tvekan. Han gav upp så himla mycket redan innan han blev något och när han väl blev det, så gav han upp ännu mer. Han var i början rätt säker på vad han ville, men tankarna ändrades och det är just dem vi får följa. Hans tankar. Egentligen inte så mycket om händelserna eller varför det var så. Han var kortfattad och jag hade helt klart velat läsa mer ur hans liv. Men det var en stark och gripande story endå som jag anses hade kunnat utvecklad och bli så mycket större!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0