Gamla favoriter del 1

Det är väldigt sällan jag läser om böcker, utan jag läser mer nyutgivna böcker. Förut så såg jag inte varför man skulle läsa om en bok, men nu så är jag lite sugen på att läsa mer gamla böcker. Såna böcker som har stått i bokhyllan en längre period, och som förtjänar en omläsning. 

 Audrey gör slut med sin pojkvän Evan, som samma kväll skriver en sång till henne. Sången blir känd över hela landet och med sångens berömdhet följer Audrey. Snart vet alla vem Audrey är, var hon bor och vilken hennes favoritmat är. Men livet som kändis är väl underbart!? Eller?
 
 
 Om man gillar Meg Cabot så älskar man den här. Jag tyckte den var rolig, spännande och helt fantastisk. Den är perfekt att läsa om man behöver en paus från alla mörka böcker. Även om jag kunde lista ut slutet så gjorde det ingenting. Är man i nybörjar-läsar-stadiumet så tror jag att den är perfekt att börja med. 
 
 
 
 
  
 
 När Tracys man plötsligt dör förstår hon att allt som hon tidigare trott på är en lögn. Hon lämnas helt barskrapad tillsammans med sin son. Men en möjlighet får hon och det är att renovera och öppna det gamla hotellet vid Kaliforniens kust. En regning kväll, när hon som bäst målar om, knackar en hemlighetsfull man på. Det är något speciellt med hans blick som både skrämmer och trollbinder. Tracy vet inte att hotellet är en perfekt plats för Wade Johnson att hålla sig gömd på. 
I en drömsk och vacker miljö berättas en varm och dramatisk kärlekshistoria om att få en andra chans i livet!
 
 
Minns när jag läste den här, var kanske 13 år och hade köpt den på en second hand-affär som jag alltid gick till på lördagar. Omslaget kan man ju diskutera, tycker det ser otroligt porrigt ut. Thank god för att omslagen idag inte ser ut sådär. Men innehållet, ojoj. Det är en sån underbar bok och som faktiskt står högst upp på min vill-läsa-om lista.
 
Innan Audan ska börja på college får hon ett erbjudande om att tillbringa sommaren hos sin pappa och hans nya familj i en liten stad vid kusten, och hon tar tillfället i akt. Hon får ett sommarjobb i sin bonusmammas klädbutik och plötsligt händer någonting med Auden. Hon får lära sig allt om det sociala spelet, om hur tjejer pratar och beter sig, om tjejers vänskap och deras kärleksbekymmer. Så möter hon Eli, en ensamvarg som också har svårt för att sova om nätterna, och som Auden snabbt kommer nära. Tillsammans ger de sig ut på ett uppdrag: Auden för att göra allt det där hon aldrig har gjort, Eli för att lära sig att leva med de skuldkänslor han bär på sedan han var med om en nära väns död. Det blir sommaren när allt förändras.
 
 Detta var den första bok jag läste av Sarah Dessen. Sarah är otroligt duktig på att skriva om kärlek, vänskap och familjeproblem. Men det är något med den här boken som får den att sticka ut, jag kan inte sätta fingret på vad. Jag har läst Sarah Dessens andra böcker som finns på svenska och tyvärr så jämför jag dom med den här alltid.
 
 
 När Caroline just satt sig till bords med sin man Tom vid ett av deras sällsynta tillfällen på tu man hand, ringer telefonen. Först är det dottern Shaye som gråtande berättar att hennes nuvarande stormrike pojkvän friat till henne - och hon har ännu inte riktigt kommit över den tidigare kärleken. Nästa samtal kommer från Carolines syster som likaledes gråtande meddelar att hennes man lämnat henne. Och problemen hopar sig. Hur ska man ha råd att ställa till bröllop när brudgummens mor vill bjuda 600 gäster? Och måste systern, med folkilsken hund, komma och bo hos dem?
 
 Ojojoj, den här var ett tag sedan jag läste. Kanske för 5 år sedan? Den här boken fick mig öppna ögonen för chicklit böcker. Det här är en bok om en familj och jag vill minnas att jag tyckte om den väldigt mycket. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0