Julia // Saker jag älskar med böcker

Jag älskar böcker, låter ganska logiskt. Annars skulle jag ju aldrig ha en bokblogg haha. Nej. men varför älskar jag böcker? Se listan. 
 
1. Det finns något som passar alla. Om du är tjej, kille. ung, gammal, synskadad. Det finns alltid ett alternativ och massor med val. Det finns böcker för dig som gillar krig, kärlek, vampyrer. sport, skola, filmer osv. Det finns så otroligt mycket böcker därute och det krävs nog mer än ett liv att läsa allihopa. 
 
2. Världens alla bibliotek. Vi ska vara väldigt tacksama över att vi har dessa bibliotek. Jag tycker det är nästan mer roligt att gå i ett bibliotek än att gå i en bokhandel. Jag långar väldigt mycket böcker istället för att köpa dom. Att låna böcker är så sjukt underskattat. 
 
3. Jag kan glömma vardagen för en stund. Alla har vi våra stunder då vi inte mår bra, det kan vara nånting som har hänt hemma eller i skolan. Men oftast kan jag koppla bort det med mina böcker. Jag är så inne i boken att jag glömmer bort hur jag själv har det. Det finns alltid en ny historia att utforska och få leva in i. 
 
4. Min bokblogg. Detta är ju som en liten läsdagbok. Jag känner mig så fri, jag hatar när vi ska skriva en recension i skolan på en bok. För lärarna vill att vi ska skriva på deras sätt efter läroplanen. Men här på bloggen så skiter jag fullständigt i läroplanen och skriver min recension som jag vill. Det är många lärare som gör det felet, nu när jag snart har skrivit recensioner i snart ett år så har jag utvecklats men inte lärarna. Det ska fortfarande vara samma tråkiga, medan jag prövar olika metoder osv. 
 
5. Man kan prata om det. Jag och min vän Alice kan sitta seriöst en hel dag och bara prata om böcker. Det finns alltid något att prata om, och när vi väl har pratat klart om det så kommer vi alltid på något annat att diskutera. Det finns många författare och böcker att diskutera och det finns fel och inga rätt! 
 
6. Jag skulle ljuga om jag inte tog upp omslagen och baksidorna. Jag älskar fina böcker, och fina omslag. Eller, alla böcker är fina, men om dom har fina omslag blir det extra fint. 
 
 
Varför älskar ni böcker? 
 
 

Kommentarer
Postat av: Yrsha

Bra inlägg! :)
1. En bok går att bära omkring överallt. Det behövs inget batteri eller el av något slag.
2. I varje bok finns en historia. It's bigger on the inside!
3. Det finns en speciell känsla när man håller i en bok. Det spelar ingen roll om det är en bra eller dålig bok.
Yay för böcker! :D

2012-09-04 @ 21:33:12
URL: http://haveyoureadthisone.com
Postat av: Micaela

"att läsa är att resa" tycker jag är ett jätte bra citat för att beskriva varför jag älskar böcker :)

2012-09-05 @ 00:08:23
URL: http://booksandthings.blogg.se
Postat av: Lucy Chen

Det du nämnt täcker det rätt bra tycker jag. Böcker är underbart! :D

2012-09-05 @ 16:11:56
URL: http://bokrygg.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag älskar böcker av samma anledning som de du har skrivit ovan. De stämmer riktigt bra in på varför böcker är så bra och varför man älskar de så mycket, varför de betyder så mycket för en.

Men något som du inte har skrivit, men som jag tycker, är inspirationen som man får ifrån böcker. Jag personligen får väldigt mycket inspiration ifrån böcker och blir riktigt skrivsugen efter att jag har läst en del ur en bok eller en hel bok. Men också så blir jag inspirerad till att fotografera efter att jag har läst. Så inspiration är verkligen något som jag är tacksam över att få ifrån böcker.

2012-09-05 @ 18:04:33
Postat av: Clara Johansson

Jag älskar böcker av samma anledning som de du har skrivit ovan. De stämmer riktigt bra in på varför böcker är så bra och varför man älskar de så mycket, varför de betyder så mycket för en.

Men något som du inte har skrivit, men som jag tycker, är inspirationen som man får ifrån böcker. Jag personligen får väldigt mycket inspiration ifrån böcker och blir riktigt skrivsugen efter att jag har läst en del ur en bok eller en hel bok. Men också så blir jag inspirerad till att fotografera efter att jag har läst. Så inspiration är verkligen något som jag är tacksam över att få ifrån böcker.

2012-09-05 @ 18:05:05
URL: http://laramore.blogg.se
Postat av: Miss Poopuu

Åh jag älskar också bibliotek. Det är så härligt att vandra runt där bland alla böcker. De andra grejerna du skrivit stämmer väldigt bra in på varför jag älskar böcker också! Bra lista :)

Svar: Ja, bibliotek är något av det bästa jag vet! Att är så lugnt och tyst :) kan faktiskt tänka mig att jobba på ett när jag blir äldre :)
mycupoflife.blogg.se

2012-09-12 @ 10:08:13
URL: http://misspoopuu.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0