Julia // Recension: Som Zlatan, fast bättre

Då har jag läst ännu en bok om ätstörningar, och än en gång berör boken mig lika mycket. 
 
Jag gillade boken ibörjan, men sedan när den kommer till mellan partiet så kändes det som om boken tog slut. När han fick reda på att han var sjuk så kom det en vändning, som jag inte alls tyckte kändes realistisk. För man blir inte frisk på bara någon vecka, men så kändes det när jag läste boken, vilket gjorde att boken vart sämre. Men den är fortfarande bra, men saknade det där lilla extra. 
 
Detta är inte bara en fotbollsbok, den tar upp jobbiga ämnen och visar att det inte bara är tjejer som kan få ätstörningar, sådana här böcker skulle passa otroligt bra att läsa som skolbok. Jag tycker det är för lite information om ätstörningar och aneroxia i skolan, folk borde få mer information, för många fattar nog inte att det är en väldigt allvarlig sjukdom. 
 
Erik, Simons pappa gillade jag väldigt mycket, jag tyckte att dom har en så avslappnad relation och väldigt kärleksfull. Hur många pappor säger till sin son att han älskar den? Det tyckte jag var fint att läsa om.
 
Jag tycker att den här boken är väldigt läsvärd, kul att det är en fotbollsspelande kille som får ätstörningar och inte en tjej. Jag tror författarens budskap med denna bok var att vem som helst kan få ätstörningar! 
 
 
Titel: Som Zlatan fast bättre
Författare: Niclas Christoffer
Antal sidor: 160 sidor
Betyg: ★★★★ - Bra
Serie: -
Andra bokbloggare recensioner på Som Zlatan fast bättre: Boklisa
 
Femtonåriga Simons dröm är att en dag bli den bästa fotbollsspelare som världen skådat. Han vill bli som Zlatan, fast bättre. När han får den efterlängtade platsen på fotbollsgymnasiet verkar lyckan först gjord. Men något går fel. Simon blir mer och mer övertygad om att han måste gå ned i vikt innan han kan bli ett proffs. Några kilon blir allt fler och Simons strategi utvecklas snart till en livsfarlig sjukdom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0