Recension: Spela för livet - Michael Williams

Det här är en fantastisk bok. Skrivsättet, handlingen, karaktärerna, allt passar perfekt ihop. Men det är också en hemsk bok. Flera gånger fick jag sluta läsa för det vart för mycket, hur kan människor vara så hemska mot varandra? 
 
Deo och Innocent är mina favoritkaraktärer i den här boken, jag gillade hur Deo tog hand om sin storebror och hur dom skyddade varandra. Innocent är en så härlig kille, hela tiden när han var med så vart boken genast lite bättre. 
 
Krig skrämmer ärligt skiten ur mig, varje gång jag hör ett flygplan eller liknande tror jag att nu är det krig. Men jag måste ändå läsa om krig, är det en krigsfilm på tv så måste jag se den. Jag tycker att den här boken skulle passa utmärkt att ha som klassbok, eftersom boken inte lämnar en oberörd och väcker många känslor. Perfekt för långa diskussioner. 
 
 
Fotbollen då? Jo, man märker att den har en viktig plats i Deos hjärta. Fotbollen har en ganska viktig del i den här boken och det kommer fram tydligt. Fotbollen räddade Deo från att hamna på gatan och sniffa lim. Om folk ibland bara kunde inse att fotboll inte bara är en sport, utan något mer.
 
Det här är en bra och spännande bok, jag kunde inte släppa ifrån mig boken och det slutade med att jag låg och sträcktläste den en natt. Helt klart läsvärd och den lämnar inte någon oberörd. 
 
 
Titel: Spela för livet 
Författare: Michael Williams
Antal sidor: 235 sidor
Serie:
 
Deo och hans kompisar spelar fotboll när soldaterna invaderar deras by i Zimbabwe. Invånarna tas till fånga och misshandlas men Deo och hans handikappade bror lyckas fly och tar sig till Sydafrika. Allt de får med sig är en hemmagjord fotboll fylld med värdelösa sedlar. Hur ska de överleva?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0