elin / farväl till agnes


Knut Forsö ligger på sjukhuset och har sina död nära. Han ligger och minns hela livet. Han minns hur Agnes var som ung, hans karriär inom konum och om när han barn föddes. Han kommer ihåg mycket, han tänker på det och vi läsare får ta del utav hans jäktanade liv med alla flyttar, kärleksgnagg och affärer. Medans Knut ligger och känner smärta, är Agnes hemma i lägenheter och irrar omkring i sin ensamhet. Hur ska hon ta hand om sig själv? Hon minns inte någonting, varför saknas något? och varför är det vatten på golvet?

Författare: Elisabeth Lindfors
Antal sidor: 303
Betyg: 3/5
Läs / Läs inte: Om du gillar äldre böcker och kärlek. / Om du inte tycker om att en historia hoppar mellan dåtid och nutid. 

Jag gillar gamla historier. Jag tyckte om den här. Det var mysigt att läsa om en gammal man som berättade om sina upplevelser i sitt liv. Det var mysigt att få läsa om en stark kärlek till en annan människa. Att få läsa om ärlighet, villighet och att stanna och leva med samma människa livet ut. Att stanna hos henne, för att man älskar henne även fast hon inte kommer ihåg ditt namn. Slitsam kärlek. 

Dock blev boken lite seg runt mitten. Det berodde på författaren. Den röda tråden försvann och helt plötsligt, mitt i allt kunde man bli inkastad i ett nytt äventyr och sedan fortsatte ett annat och jag förstog inte riktigt när detta hände. Men den är endå en bra och fin bok. 
En dansbana i en norrländsk utkant. Två unga människor. En blick. Så börjar Agnes och Knuts långa liv tillsammans. Om detta berättar Elisabeth Lindfors i sin tredje roman, Farväl till Agnes, som är en fristående uppföljare till den rosade debuten Hon hette Agnes. Det är en gripande berättelse om ett samhälle i förvandling och om en slitstark kärlek som kanske kostar en kvinna hennes förstånd.
Att det ska behöva sluta så. Knut Forsö var med och byggde landet, drömde om en ny värld, om medinflytande och demokrati, om kooperation och folkbildning. Nu ligger han på en brits på det stora sjukhuset. Ingen har tid för honom.
Knut började som springschas, blev påläggskalv inom den gryende konsumentkooperationen och gjorde en spikrak karriär upp genom hierarkierna och in i KF:s direktionsrum. Han är en företagsam man från folkhemmets botten, med höga ideal, stora drömmar och gott uppsåt.
Vid hans sida finns Agnes, som gjort precis allt som förväntats av henne, vandrat hans väg, fött hans barn, inrett de allt större hemmen. Det blev inte som Knut hade tänkt sig. Inte när han ligger där på sjukhusbritsen och ser tillbaka på sitt liv. Och hemma i lägenheten irrar Agnes omkring i sin ensamhet - hur ska hon reda sig nu?

Kommentarer
Postat av: Sophie "autophoto"

Hej, jag vill be om ursäkt att jag var varit lite off med bloggen! Eftersom min katt dog så tog de ganska hårt på mig! Men nu är jag nog förhoppningsvis back on track! :)



Läs om händelsen här: http://autophoto.blogg.se/2011/november/miss-me.html#comment

2011-11-10 @ 19:57:16
URL: http://autophoto.blogg.se/
Postat av: marina

sv. ah :) händer ikväll?

2011-11-11 @ 09:57:06
URL: http://marinapalme.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0