Elin / Jag överlevde!



Mietek var en helt vanlig judisk 12-åring som bodde med sin familj i Warszawa. Året vad 1939 och skolan hade precis slutat och Mietek liksom många andra barn, skickades iväg på sommarkoloni på landet. Det var härligt väder, han hade hela livet framför sig och var barnsligt förälskad i grannflickan Halinka. Men så kommer hans pappa och hämtar hem honom. Hitler och nazisttyskarna hade annekterat Österrike och Tjeckoslavien. Rykten spred sig, och enligt dessa var han ute efter Polen också. Invånarna i Polen såg till att förbereda för det värsta.

Den 1 september anföll nazisterna och ingenting skulle något bli sig likt igen. Under drygt fem års helvete gjorde nazisterna det yttersta för att förinta Europas judar. Fem år där varje dag, bokstavligen var en kamp om livet. Han överlevde, sex miljoner andra judar gjorde inte det. Mietek Grochers hemska resa genom tidiga år.

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att betygsätta en bok som denna. Jag skulle aldrig tänka mig att skriva, läs den inte eller läs den med olika förklaringar om varför. Detta är en bok där du får följa en ung pojkes år genom en hemsk uppväxt. När han var femton år gammal hade han sett mer än vad han borde i sin unga ålder. Han har sett och upplevt så mycket som en människa aldrig skulle kunna tänka sig. Om det är sant det han skriver.

Men jag tvekar inte när jag läser boken. Jag tror inte att mina tårar på kinderna bildas utav en lögn. Jag har haft författaren som skrivit denna bok, som har upplevt detta och sett det med egna ögon stående rakt framför mig och berättat om det. Han berättade om hur det judiska folket blev behandlat i lägerna, vad vakterna gjorde ifall någon försökte smita, hur de kallblodigt kunde skjuta en annan människas kropp och själ i bitar, hur man offrade sig själv för att sina nära skulle överleva och att man kunde göra vad som helst för en bit bröd. 

Och likaså jag har svårt att förstå, hur människor kan såhär mot varandra, att de kan göra hål i en lång generation, att de kan förändra en hel värld, utrota ett helt folk så har jag svårt att förstå och tro att någon skulle ljuga om detta. Att leva i en hemsk lögn. Mietek Grocher överlevde historiens hemskaste förintelse. 


Kommentarer
Postat av: elin

Hur mår du idag då? :)

2011-11-16 @ 17:00:58
URL: http://wahhlgren.blogg.se/
Postat av: marika

Allt bra? :)

2011-11-16 @ 18:41:34
URL: http://tuffast.webblogg.se/
Postat av: Patricia♡

Boken låter hemsk, men ändå vill man läsa den om du förstår hur jag menar.

Varför är världen så grym!

2011-11-17 @ 01:44:58
URL: http://patriciac.blogg.se/
Postat av: paparazzibecka.

sv: great!

2011-11-17 @ 13:33:08
URL: http://paparazzibecka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0