Julia // Klaras dröm

Ni förstår att när jag var mindre så tänkte jag bara på killar och fotboll och kläder, (speciellt min örhänges samling, hade över 230 par örhängen). Så jag missade allt med den här hysterin om hästar. Var inte ettt dugg intresserad och tyckte ett tag att hästar borde nog inte finnas egentligen. Efter att ha sett Stallkompisar så insåg jag att det verkar ju roligt att rida. Eller ja, att vara i stallet. 
 
Men nu så, 7-8 år senare har jag upptäckt Klara serien. Den är hur gullig som helst. Lättläst och bra, jag gillar Klara och hennes mamma och Lasse. Det är många karaktärer med i boken men jag kan hålla reda på alla. 
 
Jag tycker det är en bra fart i boken, det står aldrig stil och man känner verkligen att Klara brinner för att rida och hästar. Något som också  va skönt när jag läste var att det var lätt att förstå allt hästsnacka. Jag kan inte ett dugg, men kunde ändå klura ut att galopp så betyder det att hästarna *springer jättesnabbt och det känns som om att man flyger*. 
 
Men tyvärr är jag liiiiite förstor för den här serien, men jag tänker läsa den iaf. Den är på 17(?) böcker, så jag har lite att stå i. Men jag tyckte ändå om den här boken! Ett tips till er alla som inte har läst den här serien, passa på! 
 
 
 
 
Titel: Klaras dröm
Författare: Pia Hagmar
Serie: Klara #1
Antal sidor:189 sidor
Betyg: ★★★★ - Bra.
 
I första boken om Klara, Klaras dröm, får vi träffa 12-åriga Klara som inget hellre vill än att få börja rida. Klara har ont i magen av avundsjuka när hon hänger över staketet vid ridskolan och ser eleverna rida. Hästar och ridning präglar så småningom Klaras vardag genom glädje och förväntningar, men också sorg och besvikelse allt det som hör livet till! Pia Hagmars serie om Klara är en kärleksförklaring till hästar och ridsporten i 18 böcker. Men Klaras övriga vardag skildras också med närhet, värme och humor. Böckerna är gestaltade ur hennes perspektiv och med stark närvarokänsla får vi vara med om allt ifrån den första kärleken och nära vänskap till uppbrott och svåra val.

Kommentarer
Postat av: Lisa

Åh älskade de här böckerna när jag var mindre! Har nästan hela serien hemma! (:

2012-08-23 @ 19:47:44
URL: http://bladvandaren.blogspot.se
Postat av: Anna

Det här var min favoritserie när jag var liten och jag tycker fortfarande om den väldigt mycket(: Inte för att låta som en besserwisser, men jag tror att det är 18 böcker i serien(: Dock inte helt säker

2012-08-24 @ 16:23:01
URL: http://bookshelf.blogg.se
Postat av: Anna

Svar: Det verkar vara många som tyckt om Flyga drake så jag är inte direkt orolig för att den ska vara värdelös(: Har hört att han skriver väldigt bra böcker så du borde försöka dig på den(:

2012-08-25 @ 12:34:49
URL: http://bookshelf.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0