Recension: Gilla hata horan - Johanna Nilsson

Jonna och Gloria är 15 år och bästisar. De är inte särskilt populära, men inte heller mobbade. Men så hänger de med på en luciafest och får dansa med Robin, skolans snyggaste, coolaste kille. Han verkar tycka att de är helt okej, till och med söta. Det är nästan för bra för att vara sant. 

Det är det också. Det börjar skrivas elaka kommentarer på Glorias blogg och på Facebook bildas en Hata horan-grupp. Gloria mår så dåligt att hon börjar skära sig igen. Jonna måste göra något. Gloria får inte råka mer illa ut. Hon bestämmer sig för att ge igen med samma mynt, för på nätet kan vad som helst hända. 

Vem är hora nu då?

 

Johanna Nilsson använder ett språk som får det låta så ungdomligt men ändå vackert. Hennes böcker lämnar aldrig någon oberörd. Förra året läste jag Hon gårt genom tavlan, ur ut bilden som var helt fantastisk som jag tyvärr aldrig läste klart av någon okänd anledning, men det lilla jag hann läsa så fattade jag ett tycke för den boken! 

 

Den här boken lämnade mig med massor med frågor. Det var ett öppet slut och jag är inte alls ett stort fan av det. Men på något sätt så funkade det med den här boken, det behövdes inget slut och jag tror att det var en tanke också. Att läsaren skulle få fundera själv, och att finna svaren på egen hand.

 

Boken är väldigt tunn men oj vilken tegelsten det är egentligen. Det är en mörk historia om den värsta mobbingen som finns enligt mig, nätmobbing. Även om boken endast var på 167 sidor så hann man lära känna karaktärerna, fast kanske inte på djupet men dom hann ändå genomgå en personutveckling som man såg tydligt, och jag hann se flera olika sidor av dom eftersom man fick vara i Robins huvud några kapitler och sedan vara i Jonnas huvud och följa henne. 

 

Den här boken går i ett raskt tempo och något jag gillade med boken var dialogerna! Dom kändes väldigt genomtänkta och dom var framför allt intressanta, alla sa så kloka saker! En annan bra sak med boken var att Robin vart utsatt för samma sak, men jag tror att det var meningen att läsaren ska förstå att det kan hända vem som helst. 

 

Det här är en helt klart en läsvärd bok, speciellt i skolor, från högstadiumet och uppåt. Men ta er tid att läsa den här boken! Den lämnar ingen oberörd och får en att tänka till en gång extra. Bra jobbat Johanna. 

 

Titel: Gilla hata horan

Författare: Johanna Nilsson

Antal sidor: 167 sidor


Kommentarer
Postat av: Jennilie

Sv: tack så mycket, kul att du gillar tröjan :)
Ja jag vet att Tyra har skrivit om mig i hennes bok, fick veta att hon skulle skriva om mig några månader innan den kom ut :)

2012-12-01 @ 23:08:11
URL: http://dayswithjen.blogg.se/
Postat av: Ebba

Låter som en riktigt bra bok! ^^

Svar: Ja! Den var väldigt bra. Läs den :D
mycupoflife.blogg.se

2012-12-08 @ 09:12:26
URL: http://iceandfire.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0