julia / imorgon när kriget kom

Sju ungdomar ger sig ut för att leva vildmarksliv under några dagar. När de kommer tillbaka till civilisationen gör de en hemsk upptäckt: husen är tomma, hundarna döda, strömmen är borta och telefonerna har slutat fungera. Snart klarnar bilden: deras hemstad har invaderats av en fiendehär och deras föräldrar och vänner har blivit tillfångatagna. Nu måste de fly.
De drar sig tillbaka till den undangömda dalgång som kallas Helvetet. Där bildar de en gerillagrupp för att göra motstånd mot ockupationsmakten.
Ett spännande och skrämmande scenario av krig och motstånd, där läsaren möter den enskilda människans förändring och utsatta position i en krissituation.

Titel: Imorgon när kriget kom
Författare: John Marseden
Antal sidor: 265 sidor
Betyg: 4/5
Bästa karaktär: Den här är svår, för jag tycker om alla karaktärer. Robyn för att hon är modig, Lee för att han är smart, Homer för han är så fyndig, Corrie för hon kvicktänkt, Kevin för han är besyddande, Ellie, för hon är modig och har många erfarenheter, Fi, för hon förändras ständigt hela tiden och visar upp sidor som ingen visste att hon hade.


Den här boken är lärorik, sorglig, och framför allt spännande! Jag trodde jag skulle bita av alla mina naglar när jag läste denna bok. Men fy tusan vad den var bra och spännande, spännande, spännande, och återigen spännande.
Alla borde verkligen läsa den, om jag var en lärare som undervisade jag skulle jag tvinga mina elever att läsa den här och sedan skriva en lång uppsats om hur det skulle vara att leva gömd under att pågående krig.
Den är så hemsk på alla sina vis. Tänk att leva mitt under ett krig i sitt land? Och, att veta att familjen och hela byn är fångna? Alla känslor som dom har beskrivs så bra, och man sätter sitt verkligen in i deras situation.
Den här författaren har skrivit en av världens bästa serie, och jag har nu blivit ett stort fan. Visste ni också att den här boken finns på film? Är den lika bra som boken? Jag tänker se den oavsett!

Kommentarer
Postat av: Nea

Awesome bok. Awesome film. Du har en fantastisk serie framför dig! :D

2012-01-08 @ 16:07:47
URL: http://boknea.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0