Regn och åska



Ibörjan var jag väldigt skeptisk mot att läsa om bög kärlek. Jag har aldrig läst tidigare om homosexuell kärlek förut. Det var lite svårt i början, för hur ofta läser man böcker där det inte är en kille och en tjej som blir kära?

Men Regn och åska visade sig vara en väldigt fin och bra kärleksroman. Även om det var kärlek mellan två killar så tänkte jag inte så. Vet inte hur jag ska förklara. Det var bara ren kärlek i boken. Inte så mycket om just bögar. Dom trivdes i sig själva och liksom, bara var kära.

I de andra vanliga homosexuella så brukar sexet sluta med lite kyssar och hålla handen. Så var det inte i den här boken kan jag ju säga. Det är egentligen orättvist. Varför ska tjej och kille få bättre sex än kille och kille? Håkan har lagt fokus runt sexet och det tycker jag är häftigt!

Språket är något vackraste av det jag har skådat. Titeln på boken är något utav de vackraste förklaringar till varför boken heter just så. Jag tyckte också om alla karaktärer. Oskar och Rein vart solklara favoriter med sina meningsfulla ord och tankar.

Hela boken är genomtänkt och jag älskade allt. Karaktärerna, hur lätt folket i deras omgivning accepterade dom, Oskars mamma rådiggade jag. Något jag också tyckte om var att det var mest fokus på kärleken, och inte på "komma ut" - problemen. Visst, det är jättebra att någon skriver om att komma ut, men i den här boken är det mest fokus på kärlekshistorien och det tyckte jag om.

Boken fick mig att tänka till och jag tackar Sverige för att vi har kommit så långt i utvecklingen att vi förstår att man blir kär i en person. Inte i könet.



Titel: Regn och åska
Författare: Håkan Lindqvist
Antal sidor:
Betyg: 8/10
Serie: -


Snart sjuttonårige Oscar åker till Tallinn på semester med sin mamma. Där möter han den stora kärleken när han av en händelse träffar den jämnårige Rein. Förälskelsen är ögonblicklig och lika drabbande för båda.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0