Tyll, svett och frusna själar

 

Det stod faktiskt att det var en kärlekshistoria. Jag har ganska så stor erfarenhet utav kärlekshistorier, eftersom det är det enda jag nästan läser (vem gör inte det liksom?). Men det här var ingen kärlekshistoria så. Det vart jag faktiskt väldigt besviken på. När det vart lite kärlek mellan dom så försvann den lika snabbt.

 

Det är viktigt att författaren får läsare att vilja fortsätta läsa. Men jag fastnade inte redan från första början då jag tyckte att boken började konstigt och det var väldigt förvirrande.

 

Däremot var det fruktansvärd bok. Om ballerinor. Jag tyckte den var hemskt att läsa om att fötterna blödde och att dom vart slagna under deras träning ifall dom gjorde fel. Tänk att de verkligen tränade alla dagar i streck hela dagen. Det är ju en sann historia, fast författaren har bara bytt ut namnen. Stackars flickor säger jag bara.

 

Boken var inte så bra som jag ville att den skulle vara. Ibland gick det trögt och ibland gick det alldeles för fort. Språket var helt okej men inte det bästa. I sin helhet tyckte jag nog inte om boken. Det var många saker jag störde mig på under läsningen. Jag tycker egentligen inte om att såga böcker med mycket känslor och verklighets historier. Men jag är varken ett stort fan utav Ryssland eller dans, tyvärr gick inte den här boken hem hos mig och det är jag verkligen ledsen för. För det är en bra bok, men den faller inte mig i smaken.

 


Titel: Tyll, svett och frusna själar

Författare: Jurij Korotkov

Antal sidor: 202 sidor

Betyg: 4/5

Serie: -


I Moskva, i en grå och kall betongbyggnad, finns en internatskola med ungdomar som hoppas på en framtida balettkarriär. Här tränas man i åtta långa år, långt borta från sina hem och föräldrar. Studierna är pressade och atmosfären tuff. Grymhet, orättvisor, svartsjuka, avsaknad av värme och kärlek kryper in under huden, in i själen. Allt roligt som andra upplever under barndomen finns här bara i glimtar.
Julka som går sista terminen har inte sett sin familj på åtta år. Hennes liv är koncentrerat till internatet, betongfästningen. Hon lever för att en gång få stå i rampljuset. Så möter Julka kärleken i den stora staden och hon upplever att den inte är lika främmande som förut. Nu finns där äntligen en själ som tänker på henne. Men finns det plats för något utöver dansen i hennes liv?
Julka står inför valet: Dansa eller leva.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0