Julia / Norwegian Wood

Visst är den ett vackert omslag?


Titel: Norwegian Wood
Författare: Haruki Murakami
Antal sidor: 413 sidor
Fler böcker:
Sputnikälskling
Kafka på stranden


Haruki Murakami är Japans främste författare i sin generation och jag kan förstå varför. Han kan berätta historier som fängslar en och sitter kvar i dagar, veckor, år. Men jag ska inte ljuga, det tog tid att läsa boken. Det tog mig säkert 1 månad att läsa ut den. Imorse vart jag äntligen klar och jag känner mig både tom och lättad. Tom för att boken är slut, och lättad för att boken är utläst.
Man kan inte stressa när man läser hans böcker, dom måste ta tid.
Jag älskade den här kärlekshistorian, den kändes så verklig och karaktärerna känns som mina bästavänner. Naoko, Midori var två av mina favoritkaraktärer i boken. Dom var vanliga tjejer med starka personligheter.
Jag älskade också att allt kändes så vanligt, det var en vardag som vart rolig att läsa om. Det vart aldrig tråkigt att läsa. Men sen saknades det ju "större" händelser, allt var jämlikt och det hände ingen stor händelse som förändrade boken. Men det gjorde nästan ingenting. Allt var perfekt.
Jag tänker absolut läsa fler verk utav denna herre. Hans böcker är magiska och borde läsas av alla världens vackra och vilsna tonåringar.

Norwegian Wood är en fin berättelse som är både ny och evig. Det är sent sextiotal och Tokyo skakas av studentrevolter. Den unge Toru Watanabe pluggar teaterhistoria lite halvhjärtat på universitet och drar sig fram på olika extrajobb. Av en händelse stöter han ihop med Naoko, som han några år tidigare lärt känna som sin bästa väns flickvän. När vännen tog sitt liv drev Naoko och Toru isär, men nu börjar de umgås igen.
När Toruos känslor för henne växer försvinner hon plötsligt ur hans liv. Det visar sig att hon har blivit av inskriven på ett vårdhem för psykiskt sjuka, och hon låter höra av sig efter ett tag per brev.
Samtidigt träffar Toru en kurskamrat, Midori, som trots att hon har precis som Naoko levt igenom stora mängder av sorg. Men hon är ändå glad, spontan, och utåtriktad.
Toru försöker hitta ett sätt att leva i spänningsfältet mellan dessa båda unga kvinnor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0