Elin / Himlen är oskyldigt blå



En film om livet mellan tonårens frihet och de ofta svåra stegen in i vuxenvärlden. För några går dessa snabbare än för andra. Martin är 17 år och går ut andra ring på gymnasiet, han våndas för att tillbringa sommaren i stan tillsammans med sin gravt alkoholiserade far och sin nedtryckta mor. När välbärgade kompisen Micke på inrådan från sina föräldrar lockar med Martin till skärgården och Sandhamn tar han chansen. För Martin blir mötet med idyllen en enkelresa in i en oförberedd kriminalitet, vilket han inser först när det är för sent..

En svensk film som är baserad på den sanna berättelsen om det mest uppmärksammande narkotikatillslaget i svensk kriminalhistoria, när den så kallade Sandhamnsligan sprängdes 1975.

Regissör: Hannes Holm
Betyg: En fyra.
Varför? Jag är svag
för filmer som utspelar sig förr i tiden. Jag är svag för filmer som det finns en historia eller sanning bakom och när jag fick höra talas om den här var det självklart att jag blev tvungen att se den. Det är en fin berättelse om sommaren 75. Om vad man gjorde bakom hörnet, om vad man pratade om med sin rumskamrat, om misstag man inte insåg att man gjort förrän efteråt. Miljön och bilderna i filmen är så otroligt fina. 

Sedan är ju Bill Skarsgård med och gör mycket utav filmen. Liksom alla andra i familjen är han en kanonskådespelare och att se någon annan i den rollen hade jag nog inte kunnat tänka mig.

Kommentarer
Postat av: Ellen

Älskar älskar älskar Bill. Bästa.

sv: Imorgon ska jag till min mormor och äta, och sedan åka runt på lite olika kyrkogårdar och tända ljus eftersom det är Alla helgons dag. På söndag hoppas jag att jag kan åka till Astrid Lindgrens värld på höstmarknad.. :)

Vad ska du/ni hitta på? :)

2011-11-04 @ 23:33:20
URL: http://ttypisktellen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0