Katarernas fästning - Michael P. Spradlin

Jag har läst ut den andra delen utav Den yngste tempelriddaren serien. Det var faktiskt över ett år sedan jag läste ut den första delen. Jag hittade ju inte fortsättningen i biblioteket efter dom hade renoverat... Så jag vart överlycklig när jag kollade lite extra efter fortsättningen och hittade den!

Direkt när jag kom hem började jag läsa den och minnet började komma tillbaka. Det jag började minnas var att, gud vad spännande boken är! Jag kunde aldrig släppa ifrån mig boken. Även om böckerna är ganska korta så kändes dom som riktiga tegelstenar.
 
Jag har då aldrig varit intresserad utav riddare och vad nu allt heter, men i den här boken kändes det som om jag kunde allt. Det var lite svårt i början att hålla reda på allt, det var väldigt mycket fiender och alla människor var typ indelade i folkslag osv. 

Det jag älskade med den här boken var att spänningen var olidig. Jag skojar inte, hela tiden var jag på spän. (de var ju jagade). Även om JAG inte vart jagad av Sir Hugh så var jag på spän och fruktade för blända blad.

Karaktärerna är några av mina favoriter. Speciellt Tristian. Vilken modig kille! Dock vart jag ändå lite irreterad på han. Han är ju för snäll! Han kunde ha dödat Sir Hugh flera gånger, men gjorde aldrig det...Tröttsamt på att bara spela ut varandra och vänta på rätt tillfälle. Men såklart, man vill ju spara spänningen till sista boken. Men jag tycker verkligen om deras vänskap. Maryam och Robard är så jäkla coola och roliga och jag skulle vilja  va vän med alla tre! 

Men serien är en min favoriter och hade hoppats på en fortsättning, finns 3 böcker idag. Vill inte att det ska ta slut ju! Jag har läst ut den sista boken, och jag funderar starkt på att läsa om hela serien. Den här serien rekomenderar jag till alla ungdomar! Den är något  utav de vanliga och jag älskar varje sida i boken! Och den sista boken var nästan ännu bättre och spännande. LÄS DEN HÄR SERIEN!

Titel: Latarernas fästning
Författare: Michael P. Spradlin
Antal sidor: 234 sidor
Betyg: 10/10 
Serie:  Den yngste tempelriddaren


Stormen sliter i seglen och de väldiga vågorna sköljer över skeppet och för med sig allt som kommer i dess väg. Tristan och hans vänner, Maryam och Robard, sveps alla överbord och spolas medtagna upp på en strand i ett okänt land.

De tre vännerna hittas av en ung flicka, Celia, och hennes följe. Det visar sig att Celia tillhör katarerna och att de är förföljda av ärkebiskopens män som är utsända för att döda dem då de inte har den rätta tron. Tristan fattar tycke för Celia och lovar hjälpa henne, trots att han vet att han borde skynda sig till England med den heliga Graalen som han har gömd i sin väska. 
Celia för dem till Montségur, katarernas fästning högt upp bland bergen. De hinner knappt anlända till fästningen innan ärkebiskopens soldater dyker upp. Men soldaterna är inte ensamma. Utanför porten står även en skvadron med tempelriddare med sir Hugh i täten. Sir Hugh som inte drar sig för att döda oskyldiga i jakten på Graalen
Trackback
RSS 2.0