Elin / Kommer aldrig mer igen

Mike bor med sin hustru Ylva och deras dotter Sanna i en villa utanför
Helsingborg. En fredagskväll kommer inte Ylva hem efter jobbet och Mike tänker
först att hon tar ett glas vin med sina kollegor. Men när Ylva fortfarande inte
har kommit hem morgonen därpå blir
Mike förbannad. Det går flera dagar
utan att Mike hör något från Ylva och misstanarna riktas mot honom själv.
Dagar blir till månader och månader till år. Vad ingen vet är att Ylva lever, och bara är ett ögonkast från sitt eget hem.

Den första deckaren jag läser i år och den bästa jag läst på länge faktiskt. Den är skriven ur olika perspektiv och förut har jag haft otroligt svårt och inte alls tyckt att böcker är bra då. Men nu tycker jag snarare tvärtom, även om jag hade svårt att förstå boken i början p.g.a
att de hände så mycket olika saker hela tiden. När allt föll på plats, och alla kopplingar mellan personerna uppenbarade sig i hjärnan blev den ännu bättre. 

På slutet gick det väldigt fort. Allting kom på en gång och blev inte riktigt som man hade föräntat sig. Någon större förklaring fick man inte heller,
och bara få detaljer. Det var som att författarens sidor i anteckningsblocket höll på att ta slut och han måste få klart berättelsen på de få rader han har kvar att skriva. Men trots det, tyckte haf att Hans Koppel (eller Petter Lidbäck om man väljer att kalla honom det) har skrivit en bra men hemsk historia om en kvinna som blivit bortrövad, våldtagen och allt detta bara på andra sidan vägen sitt hem. Det är hemskt att boken är baserad på nyhetsartiklar och artiklar om polismän som inte tar hänsyn till de tips de fått, som ignorerar dem för att kunna äta en lunch. För det är också en viktig del i boken. Polisen förhör, polisen anklagar, polisen tar åt sig äran, polisen struntar i det och polisen får skulden när det visar sig att en tipsare har rätt och är det så, på riktigt så blir jag riktigt rädd.

Nu avslöjade jag många delar i boken genom en kortare text, men den är endå värd att läsa. För det är en bok man verkligen inte lägger ifrån sig i första taget och som man önskade var första delen i en serie.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0