julia / När natten är som mörkast

 

Jag har skrivit om den första boken i denna serie, Imorgon när kriget kom. Denna serie får mig att fundera över livet och hur bra vi har det här i Sverige. Och jag försöker också tänka mig in i deras ställning. Att landet har invaderats, det är omöjligt.

Men det är det också som gör så boken spännande. Jag vet ju inte hur det känns att mitt land har invaderats. Men John gör ändå ett sådant bra jobb med att förklara hur det skulle kännas.

Den här boken  till skillnad ifrån ettan är mer spännande och innehåller lite mer kärlek. Jag älskar denna serie och alla borde läsa denna serie. Någon mer spännande serie har jag inte stött på! Denna bok kan även läsas av ungdomar som vuxna.

 

Australien har invaderats, och ingenting är som förr. Sex tonåringar lever i en mardröm, gömda i en dold dalgång där de sätter sina egna regler, skyddar det som är deras, och kämpar för överlevnad i en värld som för alltid är förändrad.
Med böckerna om Ellie och hennes vänner har John Marsden blivit Australiens populäraste ungdomsboksförfattare. Hans böcker ställer om och om igen frågor om rätt och orätt, liv och död, frihet, kärlek, ondska, och om möjligheterna att som ung kunna påverka sin egen situation. När natten är som mörkast är den andra delen av sju i John Marsdens serie om Ellie och hennes vänner i ett ockuperat Australien.

 

 

Har ni läst någon bok av denna serie? Vad tyckte ni?

 

 


Kommentarer
Postat av: Yrsha

Jag har läst hela den här serien och fortsättningsserien om Ellie. Tycker att Den här är lite bättre än fortsättningsserien. Har läst serien på svenska men funderar på att läsa dem på engelska också.

Tycker de är riktigt bra! :)

2012-02-07 @ 20:29:32
URL: http://haveyoureadthisone.com
Postat av: Man

Jag började läsa Imorgon när kriget kom för, vad kan det vara, två år sedan. Tyckte den var rysligt fängslande och jag kunde föreställa mig omgivningen i "Helvetet" (det var väl så de kallade det?) så tydligt, likaså när 'flygplanen' kom farande över himlen. Av någon anledning slutade jag läsa den när det bara var mindre än 100 sidor kvar. Vill liksom skjuta mig själv eller något såhär i efterhand. Men jag ska definitivt ge mig an denna serie igen!

2012-02-09 @ 01:29:03
URL: http://bokskadad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0