julia / i skuggan av San Siro

Martin Bengtssons pojkdröm gick i uppfyllelse då han endast 17 år gammal fick ett proffskontrakt med den italienska fotbollsklubben Inter. Nio månader senare vaknar han upp på ett sjukhus i Milano efter att ha försökt ta sitt liv. Vad hände egentligen och hur kunde allting bli så fel?

Martin Bengtsson hade som så många andra ungdomar en dröm om att bli fotbollsproffs. När han var tio år gammal bestämde han sig. Han tränade tre timmar dagligen, försakade skola och vänner och till slut gick hans dröm i uppfyllelse. På två år tog han sig från en liten kvartersklubb IK Sturehov, via Örebro SK till spel i allsvenskan och slutligen ett proffskontrakt med Inter i Italien.


Titel: I skuggan av San Siro
Författare: Martin Bengtssont
Antal sidor: 169 sidor
Betyg: 3/5
Bästa karaktär: Finns inte så många att välja på, då det var en väldigt kort bok och man hann liksom inte "lära känna" karaktärerna på riktigt.  Men jag tycker bäst om Martin och hans berättelse.




Idag kollade jag in på skolbibilioteket. Kollade på "nyheterna" och fick syn på denna bok. Gissa hur många gånger jag har pillat på den på Bokia men inte köpt den? Och så fanns den på mitt SKOLBIBLIOTEK! Hurra! Och några timmar senare så var den utläst.

Den här boken är väldigt ledsam och sorglig. Samtidigt som det är jätte intressant att läsa om hans äventyr i Inter så är det samtidigt jätte hemskt.

Och det här är ju en sann historia också. Inte någon påhittad. Det här har HAN upplevt och det är hemskt. Att ungdoms akademin i fotboll är så tuff visste nog ingen, förän dom har läst boken. Jag visste inte att det var så tufft att vara ungdomsproffs i Italien.

Det är inte bara fotboll i den här, det är tränarbråk, mobbning, sex, kvinnor. Men det är så fotboll är, har man inte mer skinn på näsan så går det såhär. Tråkigt men sant. (utan kritik till Martin)


Jag tyckte boken var lite kort, man hann inte komma in i den. Det är inte den bästa fotbollsbok jag har läst. Det är Zlatans, och det krävs mer än en bok på 169 sidor att slå hans bok. Men den här boken var också lärorik på egna lilla vis och jag gillade den ändå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0