julia / kasta syra

Marzia bor i Bangladesh och har ett ganska bra liv där. Hennes pappa har en egen cykelrickshaw, hon är duktig i skolan och är nöjd med livet. En dag börjar en pojke uppvakta henne och han ber Marzias pappa om hennes hand. Men svaret blir nej – henne pappa tycker att hon är för ung och att hon ska gå ut skolan först. Pojken blir rasande och en dag när Marzia är på väg hem från skolan väntar han på henne. Som hämnd kastar han frätande syra i hennes ansikte. Smärtan är obeskrivlig och från den dagen är inget sig mer likt i Marzias liv.


Titel:
Kasta syra
Författare: Monica Zak
Antal sidor: 80 sidor
Betyg: 2/5


Jag lånade den här boken i hopp om att den skulle vara grymt bra. Men icke sa nicke och jag vart besviken. Jag har nämligen spanat ett tag på den, och nu så äntligen köpte skolbiblioteket in den.

Men som sakt, 80 sidor? det är ju som en lång novell. Jag tyckte inte riktigt att boken började och nu när jag tänker efter så lämnade den inte alls något speciellt avtryck eller så. Dock får man en lite tankeställare "tänk om det var jag som fick syra över kroppen" liksom. Stackars kvinnor som är med om detta!
Den var lite för enkel för mig och den passar förmodligen lite yngre barn haha.


Nej, Monica Zak kan mycket bättre än det här. Dock så är boken precis i "lära läsa" perioden. Lättläst, och en bra språk.

Kommentarer
Postat av: Kajsa

sv: Jag läser helst på svenska första gången jag läser en bok. Vad läser ni helst på av engelska och svenska?

2012-01-27 @ 18:54:02
URL: http://kajsatuolja.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0