Delirium - Lauren Oliver

 
 
Jag har läst: Delirium
Den handlar om:
Lena lever i Portland i USA där kärlek är en sjukdom. Hon har sett fram emot sin behandling som alla får när de fyller 18 år. Det sägs att behandlingen ska bota sjukdomen Deliria vilket är kärlek. 
 
Det här gillade jag:
Jag verkligen gillade Alex och Hana. Vilka härlig karaktärer. Även om Alex är lite för underbar ibland och aldrig gjorde några misstag så tyckte jag om honom. En annan sak jag gillade också med boken var att Lena berättade för Hana om allt, jag hatar när oftast huvudpersonen håller saker hemligt för sin "bästis" osv och sen i slutet får hon/han ändå reda på det och så är allt bra igen. Men nu berättade Lena det i typ mitten och Hana va liksom med och hjälpte Lena och Alex. Plus att det var Hana från början som var ute efter utegångsförbudet.
 
Jag tyckte verkligen om slutet, det var fart och spänning och boken fick ett bra slut. Även om jag inte är sådär jätte förtjust i denna bok så måste jag läsa vidare i nästa del som kommer ut på svenska någon gång nästa år. Tummen upp också för det fina omslaget! 
 
Det här gillade jag inte:
De första 200 sidorna var så sega att jag trodde jag skulle ge upp boken. Lena va så tafatt att jag trodde jag skulle spricka. Redan från de första sidorna började jag störra mig på henne, vilket inte är ett bra tecken. Men sen i mitten och i slutet så växte hon i sig själv och vart en mycket roligare karaktär att följa.
 
Kanske dystopier inte är min grej. Jag blir bara förbannad och arg. Men the hunger games älskade jag. 
Den här boken påminde väääldigt mycket om Matchad, ibland kan man ju bara se lite likheter, men jag kunde se många likheter. 
 
Måste författare skriva om såna hära hemska samhällen? Jag blir rent ut sakt deprimerad och hur lätt man kan hjärntvätta folk. Tänkte hela tiden typ " Varför göööööör dom inget?!, haha. Men något jag också stör mig på är att varför är det alltid fattiga huvudkarakärer? Eller fattiga och fattiga, men ni förstår vad jag menar?
 
Allmänt om boken: 
Ibland hatade jag den, ibland älskade jag den. Jag vart arg ofta på regeringen, precis som jag alltid blir när det gäller dystopier. Men jag tycker absolut att den är läsvärd, dom flesta har väl redan läst den här men ändå. Den var inte så jättespännande innan slutet, och ibland vart den faktiskt lite lååångtråkig. Men helt klart läsvärd!
 
Titel: Delirium
Författare: Lauren Oliver
Betyg: ★★★ - Ganska okej.
Serie: Delirium #1 (I think?) 
Antal sidor: 465 sidor

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0