Du glömde säga hejdå - Sarah Dessen

 
 
Jag har läst: Du glömde säga hej då
 
Den handlar om:
Ännu en ny stad och ännu en ny skola. Inte för att Mclean har något emot det. Tvärtom, hon tycker det ska bli ganska skönt att gå vidare, att börja om, att bli någon ny. På ett nytt ställe kan hon vara vem hon vill: den klämkäcka hejarklacksledaren, den svåra tjejen som klär sig i svart eller hon som känner alla och går på alla fester. Mclean är van att byta roll, för hon och hennes pappa flyttar ofta. Väldigt ofta.
Men när de kommer till Lakeview blir allt annorlunda. Mclean har redan bestämt vem hon ska vara, men det hjälper inte. Plötsligt står hon där utan förklädnad, och den enda hon kan vara är sig själv. Men vem är egentligen den riktiga Mclean? Kanske kan grannkillen Dave hjälpa henne att ta reda på det.
 
Det här gillade jag med den:
Alla måste väl ändå älska Sarah Dessens böcker. Även om jag nu bara har läst hennes två tidigare böcker på svenska så tycker jag att språket är väldigt vackert. Jag har för varje bok varit väldigt spänd på vad Dessen ska bjuda på nu! 
 
Jag drogs med i boken och kunde inte släppa den. Jag var bara tvungen att läsa nästa sida och vips så var halva boken utläst. För snabbt gick det, att läsa ut den alltså.
 
Om man vill ha en bra feel-good bok att bara slapp läsa i så ska man verkligen välja Dessens böcker. Det är vardagliga problem som tas upp och det är lagom med kärlek och relationer. Jag kände igen mig i vissa stunder och boken går liksom inte över styr någon gång, vilket det lätt kan göra.
 
Som sakt är detta precis som de andra böckerna, en sträckläsare och karaktärerna känns som ens bästavänner medans man läser. Jag fastnade mycket för Dave såklart, och McLean. Hon skapade en relation mellan dom som gjorde mig avundsjuk. Med andra ord så tycker jag att ni ska läsa den! Helst i hängmattan eller på stranden.
 
Det här gillade jag inte med den:
Det är inget fel på boken, eller Sarahs böcker. Men jag tycker att hon borde pröva på något nytt. Jag älskar sådana här böcker, där tjej möter kille osv. Och visst, Dessens böcker är väldigt likadana men alla böcker berör och lämnar avtryck. Men jag skulle ändå vilja se något nytt och jag tror också att hon kapabel till det. Hon måste bara våga, jag tror att alla skulle älska hennes böcker iaf!
 
Titel: Du glömde säga hejdå
Författare: Sarah Dessen
Antal sidor: 4333 sidor
Betyg: 7/10
Serie: -

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0