Matchad - Ally Condie

 
Jag låg inatt och var bara tvungen att läsa ut den. Den var så spännande och bra! Dock tyckte jag att den påminde om The Hunger Games...
 
Början förvirrade mig en aning. Eller början var så bra, för den förvirrade mig så jag verkligen var tvungen att fortsätta läsa den. Genast försökte jag att tänka ut slutet på boken, men det gick inte! Jag visste inte vad som skulle hända på nästa sida och det är väldigt skickligt gjort utav Ally. 
 
Det var verkligen också några spännande karaktärer som fanns i boken. Ky tillexempel. Även om man har läst ut boken så vet man inte riktigt vem han är. Hela han är intressant, fast i början så tyckte jag inte alls om honom. Men sen längre jag kom in i boken destumer började jag att gilla honom. Xander var också en favorit, även om han påminde om Gale i The Hunger Games. Hjälpar alltid till, är snäll, beskyddande mm. 
 
 Även om det bara är en bok (alltså, en bok är ju inte bara en bok men ni fattar :P) så vart jag skit irreterad på Samfundet. Jag ville serriöst hoppa in i boken och låta rebell julia gå loss haha. Tänk om det var så idag, att folk bestämde saker åt en. Dom fick ju inte bestäma vad dom skulle äta eller hur mycket -.-
 
Språket var helt okej, inget speciellt men inte tråkigt. Det rullade på och man tänkte inte mycket på hur långt det var kvar i boken. Hela världen som Ally har byggt upp fascinerade mig verkligen. Fast jag saknade lite späning, även om det var lite spännande så var det inte så spännande. Det var mer ett tringangeldrama och hur Cassia blir mer och mer övertygad om att Samfundet kanske inte är så bra som alla tror. 
 
Det här är helt klart en utav de bättre böckerna jag har läst i år och jag tänker tvinga några av mina vänner att läsa den. Direkt när jag såg den i biblioteket så sprang jag fram till hyllan. Även om jag var ensam just i den avdelningen så fick INGEN hinna ta den före mig. Det gäller ju att vara säker före det osäkra! Jag ser verkligen fram emot att få läsa nästa del i serien!

Titel: Matchad
Författare: Ally Condie
Antal sidor: 349 sidor
Betyg: 8/10
Serie: Mactchadtriologin #1

Samfundet bestämmer. Vem du ska älska. Var du ska arbeta. När du ska dö.

17-åriga Cassia Reyes lever i en värld där Samfundet styr. Ett kliniskt rent samhälle där allt är bestämt på förhand. Det har blivit dags för banketten, något som Cassia har sett fram emot i åratal. Det är nu hon ska få reda på vem hon ska leva med resten av sitt liv, vem Samfundet har matchat ihop henne med för att uppnå största möjliga perfektion. Cassia har alltid litat på Samfundet, på att de fattar de rätta besluten åt henne: vad hon ska läsa och vad hon ska tro på. Så när Xanders ansikte dyker upp på bildskärmen under matchningsceremonin vet Cassia att han är hennes idealpartner - tills hon ser Ky Markhams ansikte flasha förbi under ett ögonblick, innan skärmen släcks ner.

Cassia börjar förstå att allt inte är som det verkar. Om Samfundet vet bäst, hur kommer det sig då att hon har parats ihop med fel person? Och vad händer om hon blir kär i någon annan, någon förbjuden, någon som inte är hennes utvalda?   

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0