Min Polen resa

I veckan var jag och en stor grupp med vänner i Polen. Vi höll till i staden Krakow. Syftet med resan var att besöka koncentrationslägren Auschwitz och Birkeanu. Det har absolut inget med böcker att göra, men vad är viktigare än böcker om inte historia? Just den här historien är hemsk och jag kan inte riktigt begripa att jag var har varit där det hände. Där ungefär 1,2 miljoner människor mördades i Birkenau.
 
Som ni kanske redan vet så dödades 6 miljoner människor under andra världskriget. Detta var såklart Adolf Hitlers storslagna verk. Det var inte bara judar som dödades utan också romer, sovjetiska fångar, mm. Många fångar dog också utav sjukdomar och undenäring. Eftersom dom fick väldigt liiite mat att äta.
 
En liten bit av mitt hjärta stannade kvar där nere och det är förens nu som jag fattar vad jag har sett. Det var en upplevelse att få uppleva något sånt här. Visste ni också att Polen är det land som tar in minst invandrare pga sin komplicerade historia? Jag rekomenderar att besöka något koncentrationsläger, speciellt Birkeanu eller Auschwitz. Det sätter sig långt in i hjärtat och du kommer aldrig att glömma det.
 
Det var här alltså "dödens port" i Birkeano. Här kom det in tåg med människor ombord. Sedan delades man in, starka som skulle jobba, svaga som skulle direkt till gaskammaren.
Här ser ni Dödens port i bakgrunden och indelade människor. Tänk att jag stod där!!
 
Träden som ni ser är allstå som en mur för folk inte skulle se in i lägret. Ibland gjorde dom filmer där fångarna fick spela schack och promonera i parken bara för att lura omvärlden att det "var underbart här". Birkeanu var så mycket större än vad jag hade förväntat mig, det var verkligen verkligen verkligen jättestort och hur många barocker som helst (där fångarna bodde).
På vänster sida är barockerna, där bodde alltså alla fångar.
 
Toaletterna. Guiden berättade att en del människor trillade igenom hålet pga för att dom inte hade någon ork för att sitta upp. Man fick bara gå på toa på morgonen och kvällen.
 
Människor som har dödats. Var en hel korridor full med bilder.
Skor som dom har sparat.
Den här "skylten" var nog många av er sett sen tidigare. Jag tror att guiden sa att det betyder "jobb är frihet" eller något sådant.
 
Denna upplevelse kommer jag aldrig att glömma och jag kommer berätta för mina barn och barnbarn om detta. Det är viktigt att vi för detta vidare så det inte upprepas. Nu har jag berättat, tänk om alla kunde berätta det här för alla män i sina viktiga kostymer som tror att krig löser problemen.
 
Förlåt för ett sådant rörigt inlägg, men det är så mycket jag vill berätta. Men det mesta vet ni väll redan?
 
Har ni besökt något koncentrationsläger? Och i såfall vilket?

Kommentarer
Postat av: Pia

Jag tycker att den här delen av historia är jätteintressant, alltså andra världskriget osv. Och jag har velat besöka just Auschwitz i ett par år nu. Hemskt, men faschinerande.

2012-06-25 @ 23:07:45
URL: http://bookrelated.devote.se
Postat av: micaela

Jag var 2008 på koncentrationslägret "Sachsenhausen" som ligger någon timme utanför Berlin. Det var en av de starkaste upplevelser jag varit med om. Det spelar nog ingen roll vilket läger man är på, det känns nog lika starkt ändå. Ett tips från mig att läsa (om du är intresserad) är "... Om detta må ni berätta". Nämn denna bok även för lärare och vänner då den är gratis att beställa, kan eventuellt vara så att man får betala frakt men jag är inte säker. Fick läsa den i skolan och beställde genast hem ett exemplar!

(PS, Nu vill jag ABSOLUT inte vara den som är den men det ska vara "baracker" och inte "barocker" som de bodde i :-))

Svar: haha fail av mig. Såkart det är baracker och inte barocker hehe. Och Om må detta ni berätta har jag en bok hemma! verkligen en läsvärd bok. Tror vi fick den gratis i skolan. Ett koncentrationsläger är något alla människor måste besöka tycker jag!
mycupoflife.blogg.se

2012-06-28 @ 20:39:34
URL: http://booksandthings.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0