Julia / Den andre Will Grayson

Jag tyckte ju verkligen älskade Var är alaska? som är skriven av John Green. Den här boken var inte lika bra som Var är alaska? men den var inte super bra.
Och ja, tänkt om alla böcker kunde ha så starka karaktärer som i Den andre Will Grayson. Varje karaktär hade en egen personlighet och var unik på sitt egna lilla vis men utan att bli för mycket.
Men ändå vart jag besviken på superteamet John Green och David Levithan. Jag hade räknat med något speciellt, något unikt liksom. Men det klickade aldrig mellan mig och boken. Jag vart lite besviken, men jag fortsatte att läsa för den var annorlunda och mysig. Och så var ju Tiny helt klart den bästa karkatären. Honom tyckte jag allra bäst om.
John och David har skrivit varannat kapitel om de två Will. Till en början hade jag det svårt att hålla reda på vilken Will som var bög och vilken Will som var bästavän med Tiny Cooper.
Och något jag också var lite irreterad över var att det ena kapitelt var skrivet med små bokstäver och det andra med stora. Det var aldrig stor bokstav i början på en mening, namn mm.

Men en bra sak med boken var att det var inget fel med att vara bög för dom. Oftast handlar det ju om att våga komma ut för sina föräldrar och vänner. Men här i boken så var dom redan bögar. Så man slapp det stadiumet, vilket var oväntat och en annorlunda läsning.

Titel: Den andre Will Grayson
Författare: John Green & David Levithan
Antal sidor: 316 sidor
Betyg: 6,5/10
Vad händer när två tonåringar med exakt samma namn råkar mötas en kall natt i ett totalt osannolikt hörn av Chicago? Räkna in ett avslöjat falskleg och en misslyckad nätdejt.

Möt Will Grayson, 16 år. En kille som har två viktiga regler i livet: 1. Hålla käften. 2. Inte bry sig. Tyvärr har han gått och kärat ner sig i skolans coolaste och smartaste tjej. Det gör reglerna oerhört svåra att följa.

Och möt Will Grayson, 16 år. En deppig gaykille som slits mellan viljan att ta livet av sig eller att döda alla andra. Den enda ljuspunkten i tillvaron är internetförälskelsen Isaac.

Och framförallt, möt den excentriske Tiny Cooper, berättelsens nav. En jättestor bög som är i full färd med att sätta upp den mest fantastiska high school-musikal som någonsin skådats. Tiny hoppas att den ska förvandla världen, eller åtminstone hans high school, till en regnbågsfärgad kärleksfest. Extravagant är bara förnamnet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0