Julia // Charlotte Hassel

Jag hade inga förväntningar på den här boken utan lånade hem den från biblioteket i all hast. Tänkte liksom att jag har allt tid i världen, va lagom cool och  lånade hem cirka 15 böcker och endast 8-9 vart lästa, och där ibland Charlotte Hassel.
 
Jag är inte ett dugg intresserad av historia, (det tråkigaste ämnet i skolan) så jag visste ärligt inte hur jag skulle överleva denna bok eftersom den uspelar sig på slutet av 1700-talet i Stockholm. Jag vart mest irreterad över att det var männen som bestämde och styrde, kvinnorna hade nästan ingen makt alls vilket gjorde mig lite arg. Men det är inte bokens fel, utan det var nog så verkligheten var på riktigt och det gör mig så himla arg! 
 
Något som jag gillade var faktiskt huvudkaraktären Charlotte, hon hade huvudet på skafft och var smart och självständig. Jag gillade att hon ställde männen mot väggen och stod upp för sig själv, de flesta kvinnorna i boken hade sån stor respekt för männen och vågade knappt öppna munnen. Carlotte var smart, vilket jag gillade, hon klarade sig själv och behövde inte en kille som kom springandes. 
 
Jag gillade språket och det flöt på, ibland kunde det bli lite segt och bli långdragit.Jag gillade att läsa alla bra beskrivningar om de fina kläderna och bakelserna som fanns med som lät gudomligt goda och det vattnades i munnen. Jag vill också bära fina klänningar och åka häst och vagn. 
 
Romantiken då? Jo, jag skulle gärna viljat ha lite mer gnista mellan Charlotte och Axel. Ibland kunde det tända till ordentligt men sen svalnade det och vart tråkigt istället. Lite mer gnista så skulle boken bli lite bättre! 
 
Men som slutord tyckte jag det var en helt okej bok, men jag skulle nog hellre läsa andra böcker. Men jag kommer nog fortsätta läsa Fridas böcker! 
 
 
Titel: Charlotte Hassel
Författare: Frida Skybäck
Antal sidor: 299 sidor
Betyg: ★★★ - Ganska okej.
Serie:
Andra bokbloggare som har skrivit en recension på Charlotte Hassel: Tonårsboken 
 
Charlotte Hassel är sexton år och hemligt förlovad med sin stora kärlek den unge adelsmannen Axel Gyllenstierna, men då hon en natt under dramatiska omständigheter tvingas fly och lämna landet skiljs de åt. Först tretton år senare, i april 1771, ses de igen på en bal på Stockholms slott. Charlotte, som numera är bosatt på ett gods i England, har nåtts av ett oroväckande bud och motvilligt begett sig tillbaka till Sverige. Väl där får hon åter bekanta sig med de människor hon en gång lämnat. 

För Axel, som aldrig kunnat glömma sin första kärlek, ger det oväntade mötet upphov till en rad frågor. Sammanstötningen blir lika smärtsam för Charlotte som nu långsamt inser vad hon har gått miste om.
 

Kommentarer
Postat av: Elisabet

Eeyup, iallafall första boken från nya serien! :D

2012-10-03 @ 21:00:15
URL: http://bokvarg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0