Julia // Hålla masken

Som ni vet så älskar jag sport böcker. Spelar ingen roll om det är om fotboll, innebandy, hästan och hockey och just denna bok handlade om hockey. 
 
När jag först läste på baksidan kände jag på mig att den här är bra. Och den var bra, tillochmed super bra. Jag tycker verkligen den är läsvärd. 
 
Ibland när man läser sportböcker (spelar ingen roll om vilken sport det är) så kan författaren börja babbla om saker som vi som inte spelar den sporten inte kan. Det hela slutar med att man sitter där och fattar ingenting, men nu var det inte så. Det var väldigt lätta ord han använde för att beskriva spelet och hockeyn. Jag som bara kollar när Sverige spelar förstod jag iaf vad han ville få ut med sporten. 
 
Jag tycker om också att författaren har blandat in en kärlekshistoria mitt i allt kaos. Jag älskar sport, men om det är kärlek i så är jag fast direkt. Jag trodde seriöst på att boken inte skulle sluta som det slutade. Men nu slutade den som den slutade och jag vart faktiskt lite besviken över det haha. 
 
Den här boken hade också ett lätt och roligt språk. Det var inte för svårt eller för liten text. Utan det gick bra att läsa och allt flöt bara på egentligen. 
 
Dock så stör jag mig på lite huvudkaraktären, han har kommit så långt i sin utveckling att han borde inse tidigare att han inte ville syssla med det längre. Det är lite svårt att bara dra sig ut när det handlar om pengar och NHL. Det finns nog en miljon killar som ville va i hans ställe, och han missbrukar det. Kom på det lite tidigare och ge plats åt andra killar. (dock är detta bara en story, men man ser det nästan överallt).
 
Det här är en allvarlig bok men som har humor och passar alla ungdomar. Tjej som kille. Rekomenderar den verkligen och nu är jag hur sugen som helst på att läsa mer hockey böcker. Tips? :) 
 
Titel: Hålla masken
Författare: Magnus Ljunggren
Betyg: ★★★★★ - Strålande
Antal sidor: 298 sidor
Serie: -
 
Erik är femton år och landets bästa hockeymålvakt för sin ålder. Han är den enda spelaren i laget som har en egen agent. Om fem år kan han ha ett NHL-kontrakt, som försörjer honom resten av livet. 
 
Han är lagets med betydelsefulla spelare, och nu ska han spela final i TV-pucken. Det är bara ett problem: Han tycker inte att det är roligt med hockey. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0