Julia // Källkritik

Jag fick en kommentar på twitter, att jag inte var källkritisk nog. Jag skrev några rader som jag läste i en bok och jag tyckte det var helt fel. Han kommenterade att jag inte var källkritisk nog och att boken förmodligen var utgiven av Bonnier carlsen. Okej, för det första.

 

1.  Hur satan vet han att jag inte var källkritisk? Kanske jag nu hade suttit i flera timmar och sökt på och fått samma svar. Men visst, jag erkänner. Jag trodde på det som stod i boken, eftersom det var statiskt, och det är inte ofta en statiskt ljuger. För jag är sån, som litar på statiskt, och jag litar på böcker. 

 

2. Att när jag går in på hans twitter ser jag att han har skrivit att JAG inte verkar förstå vad kritiskt tänkande betyder och ja, han avföljde mig snabbt. Öhm, får jag fråga dig varför du ens följer mig? 

 

3. Om jag vill tro på det som skrivs i en bok så får väl jag göra det? Det har ingen annan med att göra förutom jag själv. Jag väljer ju förtusan vad jag själv vill tro på. 4. Han gjorde narr av ett bra bokförlag och hoppade på en 16årig tjej = hur moget?

 

Men sanningen är, ibland orkar jag inte vara källkritisk hela tiden. Ibland bara orkar inte jag. Jag orkar inte hela tiden vara misstänkt mot folk och undra, talar hen sanning? heter verkligen hon Anna? Det skulle bli ganska jobbigt i längden. Eller hur? 

Om jag skulle vara källkritisk exakt hela tiden så skulle det sluta med att jag inte skulle tro på något längre. Jag skulle ju till exempel aldrig kunna bläddra genom aftonbladet, för det är ju ändå inte sant det som står. Men ibland måste man släppa tyglarna och lita, och nu i detta fall så tror jag på vad det som står i boken är sant. För det verkar logiskt.

 

Men att vara källkritisk är också något bra, för allt är inte sant som skrivs. Men det får inte gå överstyr bara och det är ju en liten tänka själv övning, låter detta rimligt som skrivs? Vi håller på och jobbar med källkritik i skolan så jag vet mycket väl vad det innebär att vara källkritisk, och vi alla är källkritiska hela dagarna utan att vi kanske tänker på det. 

 

Ja, jag vart förbannad på honom. Han förstörde min twitter lite ikväll, MIN twitter där jag oftast kan skriva vad jag vill och tänka fritt. Jag vill kunna ha min twitter ifred och jag är glad över att han avföljde mig. För jag skriver vad jag vill på min twitter, och ingen 21-årig snobbig kille ska komma och säga att jag inte är källkritisk nog. 

 

Jo, det jag vill komma till är att. Litar ni på böcker? Jag litar faktiskt nog mer på böcker än på internet. Vad litar ni mest på? Det kanske bara är jag som överdriver. Jag vet inte.

 

Nej, nu glömmer jag denna kväll och går vidare med en mindre följare på twitter ;-)) Nu ska jag fortsätta läsa i en Klara bok, men jag vet inte. Dom kanske ljuger om hur man rider en häst...

 


Kommentarer
Postat av: Nea

Det var väldigt barnsligt av honom. Gick in på twitter och kollade. Håller helt med om att det är extremt jobbigt att hela tiden vara misstänksam mot den information man får. I ditt fall läste du ju bara en bok som du hade tankar om och ville dela på twitter. Det borde inte leda till påhopp. Jag har själv blivit lite hjärntvättad av källkritik, vilket är lite jobbigt. Det är omöjligt att helt lita på att någon information man får är helt sann. Särskilt nu på gymnasiet tycker jag det har blivit värre. Men när man nöjesläser en bok på fritiden blir det ju bara otroligt överdrivet att sitta och tvivla på allt man läser. Det förstör ju nöjet.

2012-09-16 @ 12:33:51
URL: http://boknea.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0