Julia // Klara Andersson, hästägare

Fina underbara Klara. Hur kunde jag ha missat denna serie när jag var mindre? Men glad är jag att jag läser den nu. För den här serien förtjänar att bli läst! Men jag tror att det är många unga tjejer som fortfarande läser den idag.
 
Jag som aldrig har tyckt om hästar sådär jättemycket vill börja ta ridlektioner. Jag vill också ha ett eget stall och ha ett hus och bo i Hallondalen. Det är så mysig stäming i boken att jag bara vill hoppa in i den. 
 
Alla karaktärer är verkligen trovärdiga, alla är ganska vardagliga vilket gör det hela mycket bättre. Man liksom förstår dom, Lisas mamma har inte överflödigt med pengar och Lisas pappa är en skit ibland. Lisa och Lasse tycker jag också mycket om. Dock så skulle det gärna få vara lite mer karaktärer. Det är väldigt lite om man tänker på andra ungdomsböcker. 
 
En annan sak jag tänkte på när läste denna bok var att det är inte så värst mycket med hästar. Det är en hästbok, och lite hästar är det ju, men det är så mycket annat också. Det är humor, känslor, vänskap, kärlek inblandat också.
 
Jag vart också väldigt glad över att Klara fick en egen häst tillslut, men jag saknar ändå lite att man inte får läsa om ridskolan något med. Men nu fick ju Klara en äntligen en egen häst istället! Ska bli kul att följa deras utveckling tillsammans. 
 
Jag tycker verkligen att ni ska ta och läsa den här boken. Fast det kanske ni har gjort, för typ 7 år sedan. När man väl har börjat läsa kan jag inte sluta och denna serie kommer nog att vara slut innan jag vet ordet av det. 
 
Recensioner jag har skrivit om Klara serien: 
Klaras dröm #1
 
 
 
Titel: Klara Andersson, hästägare
Författare: Pia hagmar
Betyg: ★★★★★ - Strålande
Antal sidor: 138 sidor
Serie: Klara #3
 
 Innan rädslan hinner ta över helt trycker jag beslutsamt hälarna mot Star sidor. Om jag ska dö ska jag åtminstone gör det med hedern i behåll. Jag är helt enkelt tvungen att visa pappa att Star är en bra häst. Grästuvorna virvlar förbi under oss. Varv efter varv flänger vi runt i hagen. Tyglarna flaxar och jag klamrar mig fast i manen. Pappa förstår inte vad som pågår. För honom är en bra häst en snabb häst, och en bra ryttare är någonsom kansitta kvar i sadeln när det går fort. Vi visslar förbi grinden och där stor pappa och gaparav förvåning medan mama ser skräckslagen ut.
-Vad duktig du är Klara! ropar pappa förtjust och appöåderar.
-Vad tycker du om mitt hästköp nu då? frågar mamma och ser triumferande på honom.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Fick den här i samma period som jag fick min egen första häst, när jag var 9. Nu inser jag att det är nästan 10 år sedan, men åh vad jag älskade serien! Ääääälskade!

Svar: Haha! Jag är helt kär i serien! Man blir inte för gammal för sådana här serier! :D
mycupoflife.blogg.se

2012-09-14 @ 11:40:47
URL: http://liberlibri.blogg.se
Postat av: Emilie

Åh jag sluuukade den där serien! Älskade den verkligen :) Brukar absolut rekommendera den till föräldrar och ungdomar när de frågar om tips på bokhandeln!! :) Och det är ju bättre sent än aldrig att du läser serien nu.

Svar: ja elloerhur! Ska tvinga min lillasyster att läsa den :D
mycupoflife.blogg.se

2012-09-16 @ 07:55:04
URL: http://bokhandlarn.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0